+ Svara på ämne
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Rättighet VS skyldighet?

Bill är inte uppkopplad Ny medlem Bill Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2009

Standard Rättighet VS skyldighet?

Hej

Vi är ett gift par som är överens om att först separera och sedan om 6 mån fatta nytt beslut om det faktiskt ska bli skilsmässa eller ej. Vi har ett barn på 4 år. Den ena av oss har välbetalt jobb - den andra är sedan länge arbetslös, men hoppas på jobb trots lågkonjunktur. Eventuellt starta eget.

I och med separationen blir de totala kostnaderna i vårt äktenskap såklart högre.

Nu undrar jag vilka skyldigheter den välbetalde äkta hälften har gentemot den arbetslösa samt vårt barn under denna 6 mån-period samt månaderna inför ev skilsmässa?!

Hur ska man förstå lagen?
    Kan den arbetslösa få ekonomiskt stöd med viss summa för att täcka levnadskostnaderna för att kunna bo kvar i det relativt billiga huset, men som ändå inte nivån på A-kassan riktigt täcker upp...det saknas ca 2000 kr per månad i genomsnitt beräknat på årskostnad (vintern dyrast, sommaren går ihop ekonomiskt).

Separationen verkställs nu i höst.
    Ingen ansökan om skilsmässa är inlämnad.

TACK!

Mvh
    B

Jag
    Jag är inte uppkopplad Banned Jag Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2009

Standard

Ojsan. Såg att ni inte ansökt om skilsmässa än. Då är ni ju fortfarande gifta. Så här står det i äktenskapsbalken i alla fall.

"
    6 § Om makarna inte varaktigt bor tillsammans, skall den ena maken fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till den andra maken.
    Domstolen får, när makarna inte varaktigt bor tillsammans, förplikta en av makarna att lämna bohag till den andra maken att användas av denne. Skyldig- heten omfattar dock bara det bohag som tillhörde makarna eller någon av dem när samlevnaden upphörde. Avtal som efter domstolens beslut ingås med tredje man om egendomen inskränker inte nyttjanderätten till bohaget.

"
    Vad som krävs för att maken ska tvingas betala vet jag inte. Men jag tror inte att man kan sitta och lata sig och tro att den andre ska tvingas betala.

+ Svara på ämne

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg