|
|||
|
Jag har en pappa som närmar sig pensionsåldern. Han lever i ett extremt dåligt förhållande med en kvinna från Filippinerna.
Jag har pratat med pappa om hur han känner kring deras liv tillsammans, och han känner att giftermålet med henne var ett förhastat beslut som han tog i samband med att min mamma hade lämnat honom i hjärtesorg när hon bara stack och skilde sig utan att förvarna honom. Han känner att han inte har något gemensamt med sin fru. Dom går oftast bara förbi varandra i vardagen och deras kommunikation sinsemellan är väldig fattig. Hon låser honom totalt i från omvärlden, och då speciellt i från oss barn och barnbarn. Hon låter honom inte träffa varken oss eller barnbarnen utan att det blir diskussioner om varför. Det tycker självklart min pappa är jättejobbigt. Pappas stora problem är att han är alldeles för snäll och inte vill såra någon. Men hur skiljer man sig från någon utan att såra? Han har beslutat sig för att han aldrig skall göra så som min mamma gjorde, han vet ju hur det känns att bli så sårad. Hur kan min pappa lägga fram sina tankar inför sin fru utan att han får skuldkänslor i efterhand? Jag är orolig för att min älskade pappa ska behöva leva detta liv fram tills han ligger på sin dödsbädd och ångrar sig. Vill därför hjälpa honom ur detta. Mycket tacksam för hjälp, stöd och råd! |
|
|||
|
Tusen tack för svaret!
Jag tycker nog också det är bättre med ett personligt samtal. Men HUR ska han lägga fram det? Jag har idétorka. Men jag vill så gärna hjälpa pappa... Han är ju så blyg av sig med, så det gör ju saken svårare. Någon annan som har något tips kanske? |
|
|||
|
Det ända sättet är att bestämma sig och prata. Men det är inte du som måste göra det. Din pappa måste känna sig redå att ta den striden och acceptera att någon kan bli sårad. Jag tro orden och idéer kommer själva när det är dags, så var det för mig i alla fal.
Kanske blev det inte mycket till hjälp
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|