-
Varför vill kvinnor skiljas?
Det finns många kvinnor här. Ni borde väl rent biologiskt/instinktivt vilja behålla er "provider".
Varför tror ni kvinnor vill skiljas, vad är de vanligaste anledningarna?
Jag börjar med att gissa på mannens otrohet som en av de största anledningarna. Det är den sociala skammen ni inte kan leva med. Inget illa menat.
-
Ja, hade det varit 1700-tal så kanske din teori hade kunnat stämma då det inte fanns så mycket val för kvinnor på den tiden att vare sig arbeta, skiljas eller bestämma något över huvud taget - utom möjligtvis vad som skulle ätas under dagen.
Idag har kvinnor lika mycket rätt att bestämma över sin aliv som vilken man som helst och behöver därmed ingen "provider". Vi kan provajda för oss själva. Därför skiljer sig kvinnor av samma anledningar som män. Det kan handla om att känslor ändras, riktas åt andra håll, svek, uttråkning, ilska - you name it.
Att vi skulle skilja oss för att våra män är otrogna och vi därmed får vår stolthet sårad är enligt mig ett ganska förnedrande uttalande. Om min man ligger med andra kvinnor så respekterar han inte mig och mina känslor - och då har jag svårt att se var kärleken är. Och är det nåt som är viktigt i ett förhållande så är det ju kärlek - annars kan det vara!
En motfråga: Varför skiljer sig män, tror du?
-
Oj, du blev visst upprörd. Visst har kvinnor lika rätt. På alla plan. Jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Men min erfarenhet är dock att kvinnor i mycket större utsträckning vill stanna i förhållanden. Skulle ha svårt att tro på någon som påstod motsatsen.
Kvinnor kan tänkas vill skiljas när mannen är otrogen. Det håller du med om. Din analys om varför, anser jag dock vara fel. Skammen spelar in. Du skäms för att han varit otrogen. Du får det svårare att behålla honom pga. av det social trycket. Eftersom att man "inte ska tolerera otrohet". Han har då sårat dig. Och då kanske man kan dra falsk slutsats att det inte finns någon kärlek.
Varför män skiljer sig?
Kvinnan blir alltför krävande - tidsmässigt. Vägrar umgås med sina vänner.
Dricker, använder droger.
Tar inte hand om sin hälsa.
Visar tecken på att inte vara en bra (framtida) moder.
Brist på social kompetens - Allt mellan himmel och jord.
Vill träffa andra utan att smyga med det.
Vill flytta geografiskt - kvinnan vill ej.
Orkar inte med henne helt enkelt. Ibland är detta ett resultat av punkt 1.
Men nu var det ju kvinnor vi pratade om. Dina anledningar verkar vara abstrakta känslor. Vi män kanske är mer konkreta av oss.
- Dricker du mer än 10 öl den närmaste månaden tar jag ut skilsmässa!
-
Vi kommer nog från olika världar, du och jag (eller blir det jag och Jag?). Du kan inte säga att jag har fel, för det har jag inte. Att kvinnor fattar beslut baserade på känslor i vidare utsträckning än män är ett välkänt faktum, men vad har det med saken att göra. Hade min man legat med andra så hade jag skitit i stoltheten, men jag hade varit så sårad över hans respektlöshet moit mig - den han säger sig älska - att jag inte hade kunnat fortsätta ett förhållande med honom. Hur skulle jag nånsin kunna lita på vad han sägerh igen?
Sen har jag uppfattningen att kvinnor lättare lämnar förhållanden än män - som ofta är för bekväma av sig - men vi kommer nog som sagt från olika bakgrund och har olika upplevelser att jämföra med.
Du har en mycket osympatisk och stereotyp kvinnosyn.
-
Det finns nog många anledningar till att kvinnor vill skiljas. Min erfarenhet är att män tar förhållande för givna och skiter i sitt ansvar och gärna klagar en massa. Vem vill leva med en sån? Bättre att vara själv då säger jag.
-
Jag håller med felicia. Så klart att det finns lika många anledningar för en kvinna att skilja sig som det finns skillsmässa. I mitt fall handlade absolut inte om otrohet.
Vi har helt enkelt utvecklats i olika riktningar. Det är som min x säger livet är inte statiskt. Vi var faktiskt ganska eniga om att det bästa är att skiljas. När känslorna tar slut och man inte längre hittar någon gemenskap så finns det ju inte så mycket att stanna för. Det handlar absolut inte om någon stolthet som man förlorar. Om en man är otrogen så visar det mer på mannens karaktär eller brist på sådan än det berättar om kvinnans sociala förmåga eller skam.
Jag tror att om man råkar ut för att mannen är otrogen så blir man sårad punkt.
Man har då tappat förtroendet för kärleken.
Alla kan förstås hamna i en situation där man blir otrogen. Men då gör man ett val och det är ju väldigt svårt att äta kakan om man redan ätit upp den.
Med det menar jag att man får välja hur man ska gå vidare med sin relation.
Vad det gäller kvinnor så är vi nog ganska olika. Men jag tror att kvinnor är mer självständiga idag och vi kan faktiskt klara oss ganska bra utan en man speciellt om han inte älskar en.
Här är 10 orsaker som gör att en kvinna väljer att skilja sig från sin man.
Mannen är hotfull.
tråkig
sur.
tycker att det egna jobbet är viktigare än kvinnans.
man lever seperata liv.
Han dricker för mycket.
Att man inte passar ihop.
Man har ingen tid tillsammans.
Man lever efter mannens vilkor och vi vill kompromissa.
För lite närhet. Kvinnor vill med rätt man ha ganska mycket kontakt fysiskt ( ej bara sex) men framförallt komunikation. Det är viktigt att man pratar samma språk. Med det menar jag att man lyssnar på varandra.
Humorn är viktig. utan den är förhållandet inte bra.
Ofta är det nog inte en orsak tilla att kvinnor väljer att skilja sig. Vi har ofta ganska mycket tålamod och kan stå ut med ganska mycket. Det är nog snarare en rad av händelser som upprepas om och om igen sen när man inte står ut längre och det negativa överväger det positiva så väljer man att skilja sig.
Det var mina tankar om varför kvinnor vill skilja sig. Alla är vi olika och tur är väl det. Om man känner sig ensam i ett förhållande så är det ju inget bra förhållande då är det bättre att vara ensam och leva efter sina egna förutsättningar. Att slippa stå ut med den andres egenheter. Då får man stå ut med sina egna. Dem kan man förhoppningsvis själv ta ansvar för.
-
Fjäril: Tycker att du svarade på ett mycket bra sätt. Ungefär vad jag ville få sagt, fast lite mer samlat. Bra!
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
Forumets regler