Att man inte helt kan avsluta en relation när maln har barn tillsammans vet alla. Någon typ av relation måste man fortsätta att ha. Man måste kunna kommunicera med varandra kring barnen, ekonomi mm.

Men hur gör man när det är ens nya partners ex. som styr "allt" i den nya relationen? I vårat fall så har vi inget att säga till om när det gäller när barnen ska vara hos oss. Det är exets arbetstider som styr det. (jobbar skift men ca 1/2 tid) Exet får barnbidraget men tycker att det ska gå till hennes matkonto.("Jo, det säger de på försäkringskassan att man får") De är nu efter mycket om och men halvtid hos oss men för några år sedan så var det bara någon helg då och då som de var hos mamma. Då betalade också min sambo allt var det gällde kläder och aktiviter. Nu betalar han/vi fortfarande det mesta fast hon har barnbidraget. "Ni har ju så mycket bättre ekonomi än jag"Jag blir jätteförbannad när hon säger så. Hon har valt at jobba halvtid och har inte med vår konomi att göra. Eftersom vi har gemensam ekonomi så bidrar jag indirekt till hennes uppehälle när hon inte betalar sin del för sina barn.

Hur kan man ändra på dessa saker utan att gå till domstol. Min sambo vill för barnens skull absolut inte göra rättslig sak av det.

Kim