+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Kommunikation - hur gör man?

riawägner är inte uppkopplad Supermedlem riawägner Nybörjare
    Reg.datum
    apr 2010

Standard Kommunikation - hur gör man?

Jag beslutade mig för att skilja mig 90% pgr av min mans alkoholkonsumtion som gjort honom till någon jag inte känner längre. Dessutom är kärlekslivet helt dött och vi är som två som bara bor i samma lägenhet sedan en lång tid tillbaka vi bråkade inte direkt men vi konverserade som två äldre pensionärer ungefär. Mitt problem är att jag har sagt att jag vill ha skilsmässa beroende på att jag inte har några känslor kvar och inte älskar honom längre. Att ta upp alkoholen och vad det innebär har jag gjort så många gånger innan så det uteslöt jag. Responsen är bitterhet och uppräkning av 1000 grejer jag gjort fel eller gör fel hela tiden - man skulle kunna tro att det var han som hade begärt skilsmässa.. Jag har iallfall inte kontrat med att kasta skit eller ge svar på tal, jag har inte berättat för någon i hans släkt eller umgänge om detta - varför - jo jag prövade att bo ensam ett tag för några år sedan när jag började känna att äktenskapet sviktade och då anförtrodde jag mig åt nära och kära vilket ställde till det ännu mer samt att det blev konflikter här och där och bara jobbigt. Nu vet ingen förutom mina barn i ett tidigare äktenskap och vår 13 åriga dotter som inte vill leva så här längre heller. Nu kommer jag till problemt igen - han jobbar på annan ort halva året därför måste vi ringa varandra om skilsmässan och vi kan bara inte kommunicera...han säger ingenting förutm - du har ju bestämt dig och vill inte diskutera...Det finns inget att diskutera för mig när inte kärleken finns kvar - att diskutera vem som gör rätt och fel eller inte släcker ljuset i badrummet eller sätter på tandkrämstubs locket hjälper inte i detta fall - paj och skit kastning kommer ej att leda någonvart. Hur skall jag komma vidare med skilsmässoansökan och allt annat som skall göras - skall jag bara köra eller vad tycker ni? Skall jag skicka honom brev om hur jag tänker osv? Eller skall jag bara skicka papper och se vad som händer? Jag vill inte att detta skall rinna ut sanden som det aldrig hade hänt tills han kommer hem och sen skall man börja om igen med allting. Hjälp!

Jag
    Jag är inte uppkopplad Banned Jag Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2009

Standard Sv: Kommunikation - hur gör man?

Stycka upp texten i paragrafer så att det blir lättare att läsa. Tror du får fler svar då. Lite mäktigt nu.

lillamys avatar
    lillamy är inte uppkopplad Supermedlem lillamy Nybörjare
    Reg.datum
    feb 2010

Det är nog bara du själv som kan svara på dom frågorna.

marie är inte uppkopplad Ny medlem marie Nybörjare
    Reg.datum
    apr 2010

Hur menar du?

Reg.datum
    apr 2010

Jag menar - när man inte kan kommunicera om skilsmässan. Skit i alll annan text i det första inlägget - kör på detta inlägg istället. Så här är det - just nu är min make på annan ort och jobbar april-september.

Det enda sättet vi kan diskutera skilsmässa på är per telefon eller email eventuellt brev. När vi pratar i telefon vill han inte prata om skilsmässan överhuvudtaget utan vill bara prata om mina fel och brister och att han anser sig inte fått en chans att försvara sig, "blivit skjuten i ryggen", förrådd osv....

Eftersom jag inte älskar honom längre eller har några känslor behöver han inte försvara någonting. Jag har inte anklagat honom får något heller dessutom utan bara sagt rakt av vad jag känner och att det måste få ett slut och att jag inte vill fortsätta utan jag vill skilja mig helt enkelt.

Han vill inte svara på om han kan tänka sig skriva på en gemensam äktenskapskillnad eller om jag skall skicka in min egen och sen är det upp till honom när han blir delgiven att bestämma om han vill skriva på eller inte...han vill bara inte svara.

Jag tycker det är perfekt att vi inte är hemma samtidigt nu när detta sker eftersom det blev så infekterat och jobbigt sist när vi var hemma båda två. Är det någon som sitter "i en liknande båt" här eller har gjort? Även om han vore här hemma nu skulle han inte agera heller för att komma fram till en lösning. Jag vet det eftersom vi gjort det här en gång förut och det rann ut i sanden på grund av att tiden bara gick och gick.

Är det någon här som känner igen sig eller "suttit i samma båt" eller "sitter i samma båt"? Isåfall hur kom ni vidare ? Hur fick ni igång kommunikationen från 0 ?
    Jag svamlar säkert eftersom ni skriver så frågande efter mitt förra inlägg så jag lägger av här....
    Senast redigerad av riawägner den 2010-04-21 klockan 09:35.

Reg.datum
    apr 2010

Citat Ursprungligen postat av lillamy Visa inlägg
    Det är nog bara du själv som kan svara på dom frågorna.
    Om jag skriver i ett forum beror det på att jag vill lufta mina känslor och få lite råd och tips om det finns. Visste jag hur jag skulle agera eller gå vidare skulle jag inte skriva några inlägg

Reg.datum
    apr 2010

Citat Ursprungligen postat av Jag Visa inlägg
    Stycka upp texten i paragrafer så att det blir lättare att läsa. Tror du får fler svar då. Lite mäktigt nu.
    Blir så när man skriver av sig - då tänker man inte på stavning och grammatik eller meningsbyggnad eller hur det ser ut : ) men tack för tipset

Reg.datum
    apr 2010

Citat Ursprungligen postat av marie Visa inlägg
    Hur menar du?
    Med vad?

lillamys avatar
    lillamy är inte uppkopplad Supermedlem lillamy Nybörjare
    Reg.datum
    feb 2010

Citat Ursprungligen postat av riawägner Visa inlägg
    Om jag skriver i ett forum beror det på att jag vill lufta mina känslor och få lite råd och tips om det finns. Visste jag hur jag skulle agera eller gå vidare skulle jag inte skriva några inlägg
    Förstår vad du menar. Samtidigt är det väldigt svårt att ge någon råd att skilja sig eller inte baserat på ett stycke text, "skall jag bara köra eller vad tycker ni?". Det är svårt nog att ge sådant råd till nära vänner.

Kan du inte släpa med gubben till samtalsterapi?

Reg.datum
    apr 2010

Unhappy Sv: Kommunikation - hur gör man?

Hej Lilla My,

Nej, han vägrar. Han anser att hela den här som han kallar det "skilsmässogrejen" ligger hos mig. Han fattar ingenting eller förstår någonting. Den enda som begått några fel eller gör fel är jag enligt min man - därför är det nästan omöjligt att komma någonstans.

Jag försöker sköta det på det sätt som det är - jag har inga känslor kvar - jag kan inte fortsätta leva så här - jag vill skiljas - vad finns det att göra åt det - inget - han kan inte "åtgärda" något för att det skall bli bra igen.

Därför känner jag att jag måste driva allting lite hårdare eftersom vi inte kommer någonstans typ allt praktiskt osv men det blir ju lite konstigt eftersom han låtsas som det regnar. Svårt att förklara men...jag kan inte förklara bättre än så här.

Tex så här. Om jag inte säger nåt eller gör någonting nu på ett tag så räknar han med att vi är ihop igen och jag bara svamlade något om skilsmässa när jag var irriterad och trött på allt och så kommer han säga "men vi har ju inte pratat om detta på länge - jag trodde allt var bra igen".

Jag är en varm person som hatar att såra människor eller vara elak men nu känner jag att jag måste vara tydlig hur sårad människan än blir annars blir det värre - även fast han inte tycker eller känner det så. Fan vad jobbigt det är att förklara. Men har ni sett filmen Ground Hog day när han vaknar varje morgon och det är alltid samma dag så känns det för mig - jag kommer ingen vart.

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg