+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Behöver hjälp av vuxna här tack!

student2012 är inte uppkopplad Ny medlem student2012 Nybörjare
    Reg.datum
    maj 2010

Question Behöver hjälp av vuxna här tack!

Hej!
    Jag är 17 (18 i oktober 2010) och bor i ett litet samhälle utanför Lidköping med min pappa. Mina föräldrar har varit skilda sen jag var 12 år. Min mamma bor utanför Göteborg. Så det är en bit i mellan. Jag har god relation med både min mamma och pappa.

Mitt dilemma är att jag vill flytta in till Lidköping och slippa pendlandet. Men om jag fortfarande står skriven hos pappa får jag inte ett speciellt bidrag som skulle behövas. Men flyttar jag till min mamma så får jag de och skulle kunna fixa och bo i Lidköping i en liten lägenhet.

Nu kommer den jobbiga delen. Om jag flyttar till mamma måste pappa betala underhållsbidrag till mamma och då går han i personlig konkurs. Då tvingas han börja jobba igen och det mår han inte bra över. Han är bara studietjänst ledig från sitt arbete och han trivs inte där. Det tar han 2 timmar med tåg för att komma dit varje dag.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner att jag inte orkar pendla längre och vill bara flytta till Lidköping!

Är det rätt att jag skriver mig hos mamma för att kunna flytta till Lidköping? Jag mår inte bra som det är nu och pappa kommer inte må bra om jag gör som jag vill... Hur ska jag göra? Kan inte någon vuxen komma med sin kommentar. Jag vill veta hur någon annan tänker innan jag pratar med mina föräldrar.

Med vänlig hälsning.
    student2012

evam är inte uppkopplad Ny medlem evam Nybörjare
    Reg.datum
    jun 2010

Standard Sv: Behöver hjälp av vuxna här tack!

Hej student2012

Ett barn kan aldrig (oavsett ålder) vara ansvarig för att sina föräldrar ska må bra. Mitt råd är till dig att du ska göra det som blir bäst för dig och sedan låta de vuxna ta hand om sitt. D v s om pappa måste betala underhållsbidrag till din mamma så gäller det väl bara framtill du är 18 år? Om du studerar tror jag att man kan förhandla till sig det. Tror du inte att du kan börja med att prata med din mamma om det? Berätta om dina önskemål och din oro för pappa? Om hon inte förstår eller vill förstå gå in och läs på FÖK och berätta för pappa vart han kan läsa om det.

Försäkringskassan skriver:

Hur beräknas underhållsbidraget?

Underhållsbidraget ska bestämmas med hänsyn till barnets behov av underhållsbidrag och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ni föräldrar ska själva komma överens om underhållsbidragets storlek utifrån ert barns behov och er ekonomiska situation.

Stå på dig tjejen, ingen kommer att tacka dig för att du mår sämre eller känner dig orättvist behandlad. Och vad vet man, mår du bra så kanske du har möjlighet att sprida det till dina nära och kära bara för att du finns och är?

KRAM Eva

lillamys avatar
    lillamy är inte uppkopplad Supermedlem lillamy Nybörjare
    Reg.datum
    feb 2010

Standard Sv: Behöver hjälp av vuxna här tack!

Gör det som känns bäst för dig. Du kommer tids nog få anpassa och vara en slav åt dina egna barn en dag.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. behöver hjälp
    Av majou i forum Diskutera skilsmässa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 13:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg